Lebih kurang sehari selepas kamera laju **Sistem Kesedaran Keselamatan Automatik (AWAS) yang baharu** dilihat di Lebuhraya ELITE, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) telah mengeluarkan kenyataan media menjelaskan rasional penggantian **kamera Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) lama**, yang kini telah berusia lebih sedekad.
Pihak berkuasa menyatakan bahawa peningkatan sistem ini selaras dengan perkembangan teknologi terkini, menggunakan Pengecaman Nombor Plat Automatik (ANPR) untuk membolehkan kamera berfungsi dengan lebih baik. Mesin Ekin Spotter baharu menggantikan kamera Redflex lama, yang menurut JPJ telah mengalami kerosakan teruk dan tidak lagi disokong oleh pengilang.
Seperti sebelum ini, kamera AWAS memastikan penguatkuasaan had laju dan mencegah pelanggaran lampu merah selaras dengan Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Akta 333), sejajar dengan matlamat mengurangkan kemalangan dan kematian di jalan raya, kata JPJ. Ia juga menggesa semua pengguna jalan raya untuk mematuhi peraturan yang ditetapkan dan mengambil berat tentang pengguna jalan raya lain demi keselamatan diri dan keluarga, sambil menambah bahawa ia komited untuk menjaga keselamatan dan kesejahteraan pengguna jalan raya.
Ekin Spotter adalah peranti modular yang bukan sahaja berfungsi sebagai kamera laju tetapi juga boleh dilengkapi dengan modul seperti hotspot WiFi dan lampu bandar. Kamera AWAS juga telah dilengkapi dengan modul pengawasan yang membolehkan pemantauan 360 darjah dengan imej beresolusi tinggi siang dan malam. Reka bentuk tiang hitam yang baharu ini malangnya (sengaja?) mempunyai kesan sampingan menjadikannya kurang kelihatan kepada pengguna jalan raya.
Kerajaan Malaysia telah menyatakan pada Jun tahun lalu bahawa ia berhasrat **untuk memasang lebih banyak kamera AWAS** kerana ia didapati sangat berkesan, dengan lebih 99% pematuhan dicatatkan, menurut Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS).
- PakChaq Riq